zondag 23 juni 2013

daggedicht 20 juni


Gerrit Komrij heeft het gedicht Ontvlugting van Ingrid Jonker vanuit het Zuidafrikaans omgezet naar het Nederlands. Henk van Woerden heeft een biografische schets over deze dichteres geschreven die leefde van 1933 tot 1965. Ze had een slechte relatie met haar vader Abraham Jonker; hij is namelijk degene die de gehate censuurwetten doorvoerde.


ONTVLUGTING

Hier, aan dit Valkenburg, ben ik ontvlucht
en droom mij nu in Gordonsbaai terug:

Ik speel met kikkervisjes in een stroom
en kerf er runen in een wilgenboom

Ik ben de hond die langs de stranden draaft
en dom - alleen de avondwind toeblaft

Ik ben de schrokop-zeevogel die daalt
en dode nachten opdist als een maal

De god die jou gebouwd heeft uit de wind
zodat mijn smart volmaaktheid in je vindt:

Mijn lijk ligt uitgespoeld in wier en gras
op al de plekken waar ik met je was


INGRID JONKER
uit:  Ik herhaal je, 
Podium, Amsterdam, 2000



 

Geen opmerkingen: