zaterdag 15 juni 2013

levensbericht 10 juni



Waarschijnlijk zullen filmkenners direct bij het zien van deze film de naam van de op 10 juni 1982 overleden Duitse filmregisseur Rainer Werner Fassbinder noemen en tegelijk de naam van deze rolprent nl. Die Ehe der Maria Braun.

Deze gedurende zijn hele leven geruchtmakende man werd op 31 mei 1945 in het Beierse plaatsje Bad Wörishofen geboren.Zijn ouders scheidden en kwam hij bijn moeder wonen. Zijn interesse voor de film was al heel jong aanwezig, maar hij werd niet tot de filmacademie toegelaten. 
In 1962 verliet hij zijn moeder en vertrok naar München en kwam na omzwervingen terecht bij het Actiontheater,  dat iedere avond een toneelstuk speelde gebaseerd op een actuele gebeurtenis.



In München maakte hij kennis met mensen die een grote invloed en rol hebben gespeeld in zijn carrière w.o. Hanna Schygulla, Irm Hermann, Gottfried John en Armin Meyer. In 1968 begon hij zelf experimentele films te maken met de acteurs van het Action-Theater. In 1969 draaide hij zijn eerste speelfilm Liebe ist Kalter als dem Tod en hoewel deze film geen succes was, trok ze toch zoveel aandacht dat een aantal filmproducenten contact met hem zochten.



De eerste film die zijn naam vestigde  was de in 1970 gedraaide Liebe ist Katzelmacher.  Omdat de festivaldirecteur een nazi was, weigerde Fassbinder de prijs die hij met deze film had gewonnen in ontvangst te nemen.


Zoals bij bijna alle Europese filmregisseurs trok ook bij Fassbinder Hollywood, maar zijn eigengereide optreden maakte dit onmogelijk. Wel stak in 1978 een Amerikaanse productiemaatschappij geld in een Engelstalige film nl. Despair, die overigens geen succes werd.

Met Die Ehe der Maria Braun kreeg hij een Oscar-nominatie voor beste buitenlandse film. Dit succes spoorde hem aan om eindelijk te beginnen met zijn belangrijkste werk de televisieserie Berlin Alexanderplatz waarvoor hij als basis gebruikte de gelijknamige roman van Alfred Döblin.
Het werd een serie van 14 afleveringen, met een lengte van 80 minuten per aflevering.

Hij was zo geobsedeerd door deze serie en vooral het tijdstip dat het klaar moest zijn, dat hij cocaine en andere pepmiddelen ging nemen. In 1980 werd de serie uitgezonden en had een enorm succes.
Maar ondertussen was Fassbinder alweer bezig met twee andere films nl. Lola en Lili Marlene. Beide films kwamen in 1981 in de bioscoop. Direct daarna draaide hij alweer een nieuwe film Die Sehnsucht der Veronika Voss, in zwart-wit. Volgens Fassbinder zelf een tragedie over de ondergang en de wedergeboorte van de Duitse film.

Bezig met de montage van zijn film over homoseksualiteit, ging hij naar Berlijn om er De Zilveren Beer in ontvangst te nemen. Na afloop van de plechtigheid ging hij naar zijn hotelkamer waar men hem de volgende dag dood achter zijn typemachine aantrof. Doodsoorzaak een overdosis van een combinatie cocaïne, peppillen en alcohol.

Geen opmerkingen: