maandag 24 juni 2013

Spechtjes


Wie herinnert zich nog de kwestie Wiki Leaks met haar voorman Julian Assange. Die kwestie beheerste maandenlang de media en iedereen had een mening over het waarom van het handelen van deze man.

Zelf zegt hij dat hij dit lekken gedaan heeft om de wereld te laten zien hoe de Amerikanen omgaan met hun onderdanen, welke afluisterpraktijken de geheime diensten erop nahouden. Kort gezegd ze hangen de vuile was van Amerika buiten.


Nog altijd zit de leider van Wikileaks in de Ecuadoraanse ambassade in Londen; hopende nog altijd naar dit land te kunnen vertrekken dat hem politiek asiel heeft aangeboden.

Nu wordt het nieuws o.a.beheerst door een nieuwe klokkeluider Edward Snowdon, die uit de school heeft geklapt over het afluisterprogramma Prism. Naar het schijnt luisteren de Amerikanen mensen over de hele wereld af en speuren internet, smsberichten e.d. af om mogelijke tegen Amerika gerichte acties te onderscheppen.



Ik heb altijd ambivalente gevoelens naar deze klokkeluiders; ik vraag me af waarom ze tot hun "verraad" overgaan, na jarenlang meegewerkt te hebben aan dergelijke afluisterprogramma's. Zijn ze gefrustreerd omdat ze gedwarsboolmd worden in hun carriere; zijn ze overgehaald door anderen om Amerika in diskrediet te brengen.

Waarom kiezen ze altijd landen voor hun asiel uit die zelf niet uitblinken wat betreft democratisch gehalte. Allemaal vragen die om een antwoord vragen.

Ik denk dat we zullen moeten leren omgaan met de media en zo min mogelijk privé zaken op faceboek e.a. moeten plaatsen, met het idee dat het niemand interesseert wat ik in mijn vrije tijd doe.

Geen opmerkingen: