zaterdag 8 juni 2013

Daggedicht donderdag 6 juni


De laatste Roemeense dichter die ik voor mijn daggedicht gebruik is Nina Cassian, ook weer vertaald door Jan Mysjkin.

KLUCHT

Ik zou graag een keer mijn beenderen schikken
in een andere configuratie,
mijn beenderen die de weg van mijn vlees
versperren, lastige beletsels die

het omleggen in de vorm van een vrouw
en een peer, en een zeester voor mijn handen.
Ik zou graag mijn goddeloze beenderen
uitproberen in schema's allerhande,

bijvoorbeeld: de grondvorm van het oerschip,
het doorkijkskelet van de luzerne,
ofwel de stamboom met postume vruchten
die opklimt tot een maagdelijke kern.

En ik wil graag ook mijn beenderen plooien
alsof ik geknield aan het bidden toog,
zodat ik hém op een dwaalspoor kan brengen,
de argeloze Paleontoloog.

NINA CASSIAN 


Geen opmerkingen: