woensdag 5 juni 2013

Daggedicht 3 juni 2013


Als 3de dichter in deze serie gewijd aan Roemeense dichters in de vertaling van Jan Mysjkin kies ik Cosmin Perta.


ROEPGEDICHT

Mijn naam is de naam van een mierennest
waarin zich alle insecten die me eten ophoopten.
Ik woon in de buitenwijk van een gemiddelde stad,
ik eet slecht, ik slaap weinig.

Het leven betekent niet min of meer te leven,
het leven bestaat niet enkel na de dood.

'Avonds laat kwam mijn opa opgewekt van de mijn terug.
Het deed er niet toe wat hij had gedaan, hoeveel hij had gewerkt,
het deed er niet toe voor wie, of hoe moeizaam hij zich door de
sneeuwhopen had gesleept.
Hij was in leven en keerde bij oma en mij terug
en uren na elkaar, 's nachts, na zijn komst,
speelden we alsof we elkaar nog nooit hadden gezien.
Wij en het roet van de wolken.

COSMIN PERTA.


Geen opmerkingen: